Skip to Content Contact Us

צבע היהלום

צבע יהלום

מומחי אקס לאב מסבירים על הפרמטרים שמשפיעים על מחיר של יהלום ואשר מכונים “The 4 C’s” והם: Carat (משקל בקראט), Clarity (רמת הניקיון), Cut (רמת החיתוך והליטוש) ו-Color (צבע היהלום).

 

Carat – משקל היהלום

משקל היהלום נמדד בקראטים, קראט אחד הוא 0.2 גרם ובמשקלים נמוכים יותר נעשה שימוש ביחידות המכונות “נקודות”. לדוגמה, יהלום שמשקלו 0.3 קראט שווה ערך ל-30 נקודות. מטבע הדברים, ככל שהיהלום גדול יותר, כך גם יאמיר מחירו. עם זאת, יהלום בודד שמשקלו 1 קראט יקר לאין שיעור ממאה יהלומים שמשקלו של כול אחד מהם 0.01 קראט.

 

Clarity – רמת הניקיון

רמת ניקיון היהלום נקבעת בסולם בינלאומי על פי שקלול מספר פרמטרים, כגון: כמות הפגמים, גודלם, מיקומם, צבעם ומידת הבולטות שלהם. חלק מהפגמים פנימיים, כמו: סדקים ביהלום, גבישים ומינרלים שונים שנוספו ליהלום וחלק מהפגמים חיצוניים, כמו: שריטות מעל לפני היהלום, משטחי ליטוש שאינם סימטריים לאבן ועוד.

 

Cut – רמת החיתוך והליטוש

ליטוש היהלום הוא התהליך הסופי בעיבוד פני האבן ונחשב לפעולה רגישה ביותר, מאחר ומטרתו להפיק מהאבן את מירב הברק והיופי. עבודה זו נעשית על ידי מומחים בעלי ניסיון רב.

 

Color – צבע היהלום

צבע היהלום הינו, כאמור, פרמטר חשוב לקביעת איכותו. נהוג לסווג את היהלומים לשתי קטגוריות של צבעים שהם: צבעים רגילים וצבעים מיוחדים, המכונים “יהלומים צבעוניים”. בקטגוריית הצבעים הרגילים, ככל שהיהלום חסר צבע, כך הוא מסווג כנקי ואיכותי יותר וכך דירוגו עולה. קבוצה זו מונה את היהלומים הצלולים נטולי הצבע – יהלומים לבנים, היהלומים בגוונים החומים והיהלומים בגווני צהוב בהיר. היהלומים בגווני צהוב למיניהם נחשבים לנפוצים ביותר בטבע, לפיכך מחיריהם זולים בהשוואה לצבעים הנדירים. סולם דירוג הצבעים הרגילים עושה שימוש באותיות D – Z, כשיהלום לבן נטול צבע לחלוטין מסומן באות D וזוכה לדירוג הגבוה ביותר. ככול שמדרג האותיות עולה צבע היהלום צהבהב יותר. יהלומים המסומנים באות Z מתאפיינים בצהבהבות ניכרת לעין ומחירם הוא הנמוך ביותר סולם דירוג הצבעים הרגילים. בקטגוריית הצבעים המיוחדים – Fancy color diamonds, נמנים יהלומים בצבעי כחול, ירוק, אדום או ורוד ומחירם לרוב גבוה יותר. תמחור היהלומים הצבעוניים נקבע על פי הצבע, רמת הדומיננטיות של הגוון ואופן פיזורו.

Back top top
דילוג לתוכן